torsdag 18 december 2008

No 'Poo

En tjej som testat No 'poo metoden

Om du har lockigt hår blir det ju lätt torrt och frissigt. Men det behöver inte vara så. Om du inte har testat No 'Poo-metoden är det värt att testa.
Det går ut på att man ska sluta använda shampoo helt och bara tvätta håret med balsam. Det kan ju låta äckligt men så är det inte. Shampoo innehåller kemikalier som skadar och sliter på håret. Det tvättar bort allt naturligt fett och då överproducerar kroppen fett. Ju oftare du tvättar håret, desto fetare blir det. I och med att håret får bevara sina egna naturliga oljor ,om du endast använder balsam, överproduceras fettet inte och du kan gå längre utan att tvätta håret!
Men för att håret inte ska bli kladdigt eller balsamet lägger sig som en hinna över håret får det inte innehålla sulfater(rengöringsmedel), silikoner, oljor eller liknande. Här finns en lista på vad det INTE får innehålla.

Såhär gör du:
1. Tvätta håret noggrant med ditt vanliga shampoo en sista gång så att det bli ordentligt rent.
2. Skölj igenom håret noga med vatten, och massera sedan in en klick balsam i hårbotten. Se till att du masserar in balsamet ordentligt i hårbotten, det är nödvändigt för att håret ska bli rent. När du känner att du har masserat hela hårbotten tillräckligt, skölj noggrant. Använd helst ett lätt balsam som inte tynger ner håret, det kan bli väldigt platt då.
3. Applicera nu balsam på längderna. Du kan använda samma balsam som i steg 2, eller testa något som tillför lite mer fukt. Du kan även testa att tillsätta lite honung för att göra det extra fuktighets- och glansgivande. Låt sitta i en liten stund och skölj sedan ur. Du kan låta lite sitta kvar i topparna beroende på hårets kvalite.

Du behöver självklart inte ha lockigt hår för att testa, men det syns mest skillnad då. Jag hade inte lockigt hår (trodde jag) och har hållit på med detta i snart 3 veckor. Nu börjar mina tidigare dolda lockar komma fram sakta men säkert och håret ser friskt och glansigt ut.
Jag anväder mig av ett balsam från Herbal Essences, rosa grapefrukt, verbana och bergamott står det att det innehåller på framsidan. Jag tycker att det lukat så gott, men det finns ju många fler balsam som är godkända. Kom ihåg att kolla innehållet på baksidan! ♥

2 kommentarer:

Anonym sa...

MIxed Chicks hår produkter som är bra för lockigt hår. Du kan köpa dem på:

Blacknuss Hair 'n' vård
Grev Turegatan 44
11 438 Stockholm
08-6511550

eller på Internet:

www.mixedchicks.net

Anonym sa...

de där är balsam metoden! En metod av alla hundratals no poo metoder.. Jag tvättar mitt hår med ägg o citron och gjort det i över ett års tid.. Funkar fint de med..
Med balsams metoden är det viktigt att inte ha balsam med silikon i.. Det är de som gör de "tungt".. Men personligen tycker jag att balsams metoden är för latmaskar.. :) Balsam är inte mycket bättre än shampoo så använder man de ena kan man lika bra använda de andra.. :)